jolelekinfo@gmail.com

Budapest: +36 70 555 4057

Kaposvár: +36 70 555 4312

JóLÉlek-blog. Érdekességek, vélemények, aktualitások.

< vissza a listához

Médiamegjelenéseink

Link neve

Archívum

  • 2023. szeptember (1)
  • 2023. augusztus (1)
  • 2023. június (1)
  • 2023. május (3)
  • 2023. április (3)
  • 2023. január (1)
  • 2022. december (2)
  • 2022. július (1)
  • 2022. május (3)
  • 2022. április (1)
  • 2022. március (2)
  • 2021. május (1)
  • 2021. április (1)
  • 2021. január (1)
  • 2020. december (2)
  • 2020. november (3)
  • 2020. május (2)
  • 2020. április (2)
  • 2020. március (3)
  • 2019. december (1)
  • 2019. szeptember (2)
  • 2018. augusztus (2)
  • 2018. június (1)
  • 2018. március (2)
  • 2018. február (1)
  • 2018. január (1)
  • 2017. december (1)
  • 2017. november (1)
  • 2017. október (1)
  • 2017. szeptember (2)
  • 2017. augusztus (3)
  • 2017. július (2)
  • 2017. június (1)
  • 2017. május (2)
  • 2017. április (2)
  • 2017. március (2)
  • 2017. február (1)
  • 2017. január (2)
  • 2016. december (3)
  • 2016. november (1)
  • 2016. október (2)
  • 2016. szeptember (1)
  • 2016. augusztus (3)
  • 2016. július (3)
  • 2016. június (3)
  • 2016. május (2)
  • 2016. április (3)
  • 2016. március (4)
  • 2016. február (4)
  • 2015. december (3)
  • 2015. november (3)
  • 2015. október (12)
  • 2015. szeptember (3)
  • Közelgő eseményeink

    Kezdjetek el ÉLNI, kezdjetek SZERETNI! hétvége
    PszichoKávéház
    PszichoWellness
    Találkozások estje
    Ugródeszka a Pszichológuspályára

    Jól használt szabadidő

    2015. 09. 17.   |   Nincs hozzászólás »   

    Talán nem én vagyok az egyetlen, aki nyár végén, szabadság után szívesen tölti az idejét azzal, hogy nézegeti a nyaraláson készült képeket. Nem nagy munka végiggondolni, mennyit szórakoztam, töltődtem. De mennyit fejlődtem?

    Hogy jön ide a fejlődés? Nos, az ember szabadidejében tud a legtöbbet fejlődni.

    Egyszer pályaorientációs előadást tartottam egyetemistáknak, amit egyik kedvenc elméletalkotóm, Donald Super életpálya-fogalmára alapoztam. Az ő több évtizeden át finomított teóriája eredetileg a pályaválasztásból indult ki, de végül elvetette azt az ötletet, hogy az ember csak egyszer-egyszer dönt az életével kapcsolatban, és bevezette a pályafejlődés fogalmát. Ebben rendszerezte az élet fontosabb területeit, amelyeket életszerepeknek nevezett. Egy harminc körüli embernek általában a következő életszerepei aktívak: dolgozó, szabadidős/pályaválasztó, polgár, házastárs/párkapcsolat, háztartásfenntartó, illetve szülő. A szerepek kombinációját nevezzük életstílusnak – azaz a különböző életstílusok abból származnak, hogy eltérő szerepek vannak jelen az életünkben, és ezeket is eltérő arányban tartjuk fontosnak. Van például a „munkamániás” életstílus, ahol a dolgozói életszerep elnyomja a többit, az „örökifjú”, ahol a szabadidős, tanulói szerepek kapnak több időt, a „háztartásbeli”, ahol a szülői, háztartásfenntartó szerepek a legaktívabb, és így tovább.
    szupsziv

    Gondolhatjuk, hogy ha bármelyik életszerepben valamilyen komolyabb változás történik, akkor az az egész életstílusra hatással van. Így lett az eredetileg középpontba állított munka egy életszerepbe szorítva: sokkal reálisabb és – önmegvalósítás szempontjából – célravezetőbb kérdés, hogy hogyan akarsz élni, mint az, hogy mit akarsz csinálni napi 8 órában.

    De melyik életszerep az, ahol az ember tehet azért, hogy olyan életstílusa legyen, amilyet szeretne? A szabadidő. A többiben feladatokat kell végezni, s ezeket a feladatokat általában nem te válogatod ki. A szabadidő az, amit te strukturálsz, ahol dolgozhatsz a változásokon, tanulhatsz új dolgokat.

    Erről beszéltem az egyetemistáknak, akik erre azt kérdezték: „tehát az az üzenet, hogy dolgozzunk és tanuljunk minél többet ahhoz, hogy sikeresek legyünk?” Rájöttem, hogy mást értünk tanulás alatt. Nekik a hagyományos iskolai-jellegű anyag-elsajátítást jelenti ez a fogalom, nekem meg azt, hogy mondjuk szervezek egy külföldi utat a barátokkal, aminek keretein belül olyan kompetenciákat gyakorlok, amelyek igen hasznosak lesznek több életszerepben, például a tanulóiban és a dolgozóiban is.

    A válaszom tehát: nem. Ha a szabadidődben ugyanazt csinálod, amit a munkahelyen vagy az iskolában, akkor pusztán annyit teszel, hogy kiterjeszted a dolgozó/tanuló életszereped egy másik, éppenséggel a legönállóbb terhére. Egy ilyen akció rövidtávon biztos sok haszonnal kecsegtet, hosszútávon azonban visszaüt, mivel kvázi nem lesz időd a saját életed megtervezéséhez. Ha sikeres akarsz lenni, akkor menj csak szabadságra, nyaralni, egy kitétellel: ne menekülj bele. Ha a szabadidős életszereped csupán arról szól, hogy „jaj de jó, most semmi sem kötelező”, akkor ugyanúgy egyhelyben topog az életed, mintha a munkába temetkeznél.

    Ennek szellemében, amikor azt látom a vakáción készült fényképeken, hogy félig feltöltve, félig elfáradva vigyorgunk a kamerára, elégedett vagyok. Ez azt jelenti, hogy akármennyire jól szórakoztunk, akármennyire magunk mögött hagytuk a hétköznapi kötelezettségeket, nem mulasztottuk el javunkra fordítani az időnket.

     

    (Megtekintve 249 alkalommal, ebből 1 ma)

    Szerző

    András Bálint   András Bálint pszichológus


    Szólj hozzá!

    1011 Budapest, Markovits Iván utca 4.
    magasföldszint 3., 36-os kapucsengő
    Kaposvár
    Kövess minket Facebookon!
    Bankszámlaszám: 11708001-20563255
    jolelekinfo@gmail.com
    Budapest +36 70 555 4057
    Kaposvár: +36 70 555 4312
    Adatkezelési tájékoztató
    Süti kezelési szabályzat
    Oldaltérkép
    Design by Papercat Design

    Hírlevélre feliratkozás

    X


    Tudj meg minél többet munkánkról és saját magadról!

    Iratkozz fel hírlevelünkre! Aktuális eseményeink és híreink mellett érdekes és elgondolkodtató történetekkel is gazdagabb lehetsz!