Legnépszerűbb cikkek
Médiamegjelenéseink
Link neveArchívum
Közelgő eseményeink
Kezdjetek el ÉLNI, kezdjetek SZERETNI! hétvége
Talán nem én vagyok az egyetlen, aki nyár végén, szabadság után szívesen tölti az idejét azzal, hogy nézegeti a nyaraláson készült képeket. Nem nagy munka végiggondolni, mennyit szórakoztam, töltődtem. De mennyit fejlődtem?
Hogy jön ide a fejlődés? Nos, az ember szabadidejében tud a legtöbbet fejlődni.
Egyszer pályaorientációs előadást tartottam egyetemistáknak, amit egyik kedvenc elméletalkotóm, Donald Super életpálya-fogalmára alapoztam. Az ő több évtizeden át finomított teóriája eredetileg a pályaválasztásból indult ki, de végül elvetette azt az ötletet, hogy az ember csak egyszer-egyszer dönt az életével kapcsolatban, és bevezette a pályafejlődés fogalmát. Ebben rendszerezte az élet fontosabb területeit, amelyeket életszerepeknek nevezett. Egy harminc körüli embernek általában a következő életszerepei aktívak: dolgozó, szabadidős/pályaválasztó, polgár, házastárs/párkapcsolat, háztartásfenntartó, illetve szülő. A szerepek kombinációját nevezzük életstílusnak – azaz a különböző életstílusok abból származnak, hogy eltérő szerepek vannak jelen az életünkben, és ezeket is eltérő arányban tartjuk fontosnak. Van például a „munkamániás” életstílus, ahol a dolgozói életszerep elnyomja a többit, az „örökifjú”, ahol a szabadidős, tanulói szerepek kapnak több időt, a „háztartásbeli”, ahol a szülői, háztartásfenntartó szerepek a legaktívabb, és így tovább.
Gondolhatjuk, hogy ha bármelyik életszerepben valamilyen komolyabb változás történik, akkor az az egész életstílusra hatással van. Így lett az eredetileg középpontba állított munka egy életszerepbe szorítva: sokkal reálisabb és – önmegvalósítás szempontjából – célravezetőbb kérdés, hogy hogyan akarsz élni, mint az, hogy mit akarsz csinálni napi 8 órában.
De melyik életszerep az, ahol az ember tehet azért, hogy olyan életstílusa legyen, amilyet szeretne? A szabadidő. A többiben feladatokat kell végezni, s ezeket a feladatokat általában nem te válogatod ki. A szabadidő az, amit te strukturálsz, ahol dolgozhatsz a változásokon, tanulhatsz új dolgokat.
Erről beszéltem az egyetemistáknak, akik erre azt kérdezték: „tehát az az üzenet, hogy dolgozzunk és tanuljunk minél többet ahhoz, hogy sikeresek legyünk?” Rájöttem, hogy mást értünk tanulás alatt. Nekik a hagyományos iskolai-jellegű anyag-elsajátítást jelenti ez a fogalom, nekem meg azt, hogy mondjuk szervezek egy külföldi utat a barátokkal, aminek keretein belül olyan kompetenciákat gyakorlok, amelyek igen hasznosak lesznek több életszerepben, például a tanulóiban és a dolgozóiban is.
A válaszom tehát: nem. Ha a szabadidődben ugyanazt csinálod, amit a munkahelyen vagy az iskolában, akkor pusztán annyit teszel, hogy kiterjeszted a dolgozó/tanuló életszereped egy másik, éppenséggel a legönállóbb terhére. Egy ilyen akció rövidtávon biztos sok haszonnal kecsegtet, hosszútávon azonban visszaüt, mivel kvázi nem lesz időd a saját életed megtervezéséhez. Ha sikeres akarsz lenni, akkor menj csak szabadságra, nyaralni, egy kitétellel: ne menekülj bele. Ha a szabadidős életszereped csupán arról szól, hogy „jaj de jó, most semmi sem kötelező”, akkor ugyanúgy egyhelyben topog az életed, mintha a munkába temetkeznél.
Ennek szellemében, amikor azt látom a vakáción készült fényképeken, hogy félig feltöltve, félig elfáradva vigyorgunk a kamerára, elégedett vagyok. Ez azt jelenti, hogy akármennyire jól szórakoztunk, akármennyire magunk mögött hagytuk a hétköznapi kötelezettségeket, nem mulasztottuk el javunkra fordítani az időnket.
Szerző
András Bálint
pszichológus
Szólj hozzá!
Hírlevélre feliratkozás
Tudj meg minél többet munkánkról és saját magadról!
Iratkozz fel hírlevelünkre! Aktuális eseményeink és híreink mellett érdekes és elgondolkodtató történetekkel is gazdagabb lehetsz!