Legnépszerűbb cikkek
Médiamegjelenéseink
Link neveArchívum
Közelgő eseményeink
Kezdjetek el ÉLNI, kezdjetek SZERETNI! hétvégeEgyszer volt, hol nem volt… avagy a mesék hatása a gyermekek fejlődésére
„Mielőtt megházasodtam, hat elméletem volt a helyes gyermeknevelésről. Most hat gyermekem van, és nincs egyetlen elméletem sem” /John Wilmot/
Ki ne érezte volna már, hogy akárhogy is próbál dűlőre jutni gyermekével, bizonyos esetekben nem tud. A gyermeknevelés sokszor váratlan fordulatokat hoz magával. A szülők szeretnék gyermekeiket megóvni, félelmeiket legyőzni, az esetleges veszteségeket közösen feldolgozni. A mesék ezekben a nehéz szituációkban is segítségünkre lehetnek, hiszen szimbolikus formában ábrázolják a való életet. Szülőként számos könyvet találhatunk a legkülönbözőbb témákban (pl.: dackorszak, testvérkapcsolat, szorongás, gyász…), melyek mankóként segíthetnek minket a gyereknevelés rögös útjain.
A mese a szórakoztatáson túl személyiség fejlesztő hatással is bír. A gyerekek az adott életszakaszukhoz és igényeikhez igazodóan szűrik le a mesékben felelhető tanulságokat, tanításokat, így tehát egy mesében akár többféle mondanivalót is találhatnak attól függően, hogy mire van éppen szükségük. A rendszeres mesehallgatás a képzeleten keresztül megjelenített események, a szereplőkkel való azonosulás, mind segíti a gyermek fejlődését, személyiségének formálását.
Miért köti le a mese a gyermekek figyelmét?
A gyermekek érdeklődését nem minden történet kelti fel. Leginkább azok a mesék kötik le figyelmüket, amelyek a szórakoztatás mellett érzelmeikkel is törődnek, segítik félelmeik oldásában, és erkölcsi útmutatást is kínálnak.
• A mese nem teszi komolytalanná a gyermek problémáit, ugyanakkor magabiztosságot és hitet ad a jövőre nézve. A gyerekeket a mese olykor eligazítja az élet dolgai között, segíti a boldogulásukat.
• A történetek valamilyen egzisztenciális problémát boncolgatnak, mindezt a gyermeki világ számára kissé leegyszerűsítve. Foglalkoznak élettel, halállal, félelmekkel, amelyek mellett megoldások is megjelennek.
• Az élethez hasonlóan a mesealakok által megjelennek a jók és a rosszak is.
• A mesék arra is tanítanak, hogy a rossz tettek következményekkel járnak és nincs olyan hozadéka, ami miatt megérné gonosznak lenni.
• A mese egy képzeletbeli világot hoz létre a gyermek számára, amelyben azonosulhat egy-egy szereplővel és vele együtt élheti át az eseményeket.
• Lényeges jellemzője a történeteknek, hogy a jövőre irányul, a hősnek mindig ki kell lépnie a nagy és kissé ijesztő világba, hogy elérje céljait, hogy haladjon az önállósodás irányába.
• A hősök általában egyedül indulnak el ezen az úton, ugyanakkor számtalan segítővel találkoznak, különféle állatokkal, növényekkel, erre a példára pedig a gyermeknek nagy szüksége van. Így tehát a képzeleten keresztül megjelenített események, a szereplőkkel való azonosulás, mind segíti a gyermek fejlődését, személyiségének formálását.
Hogyan meséljünk?
• Csakis ráérősen! Ha a mesén kívül mást is szeretnénk közben csinálni, akkor a mese nem fogja betölteni valódi funkcióját. Ne legyen fejünk tele az aznapi teendőkkel, próbáljunk meg tudatosan jelen lenni és mi magunk is a mese világba lépni ezáltal.
• A mesélés legyen egy rítus. Kialakíthatunk különböző szokásokat, pl.: lesz egy mese paplan, ahová együtt bekuckózunk, vagy mese szőnyegre heveredünk…stb. A rituálé lényege az ismétlődés és a rendszeresség.
• Testikontaktus megteremtése. Üljünk a gyermek mellé, esetleg vegyük ölünkbe, mindez szintén egy kellemes légkört teremhet számára.
• Mesélés közben tudjon a gyermek ránk nézni. Arcunk színezete által megéli, hogy a mese világában együtt vagyunk jelen és pont annyira élvezzük, mint ő.
• Ha ugyanazt a mesét kéri már sokadjára a gyermek…meséljük annyiszor ahányszor csak szeretné, hiszen valamilyen lelki folyamat elakadását próbálja ezáltal orvosolni.
• Meséljünk fejből. Sokunk fél a meséléstől, zavarban érezzük magunkat, azonban nem kell tehetségesnek, vagy akár színésznek lenni ahhoz, hogy a gyermek figyelmét felkeltsük. Kitalálhatunk magunktól is mesét vagy szőhetünk gyermekünkkel is
• Ne értelmezzük a meséket! Ne kérdezzük vissza a mondanivalóját, mert akkor elvész a mese varázsa. Ne is tegyünk megállapításokat arra nézve, hogy „Ugye azért szereted oly annyira ezt a mesét, mert Te is félsz a sötéttől?” A gyermek képzeletén keresztül megalkot képeket, amelyen át értelmezi maga számára a mesét. Így a képek és az érzelmi színezet raktározódik el.
Kádár Annamária (2012): Mesepszichológia-Az érzelmi intelligencia fejlesztése gyermekkorban. Kulcslyuk Kiadó
Bruno Bettelheim (2013): A mese bűvölete és a bontakozó gyermeki lélek. Corvina Kiadó
Írta: Csubák-Varga Eszter pszichológus
Szerző
Szólj hozzá!
Hírlevélre feliratkozás
Tudj meg minél többet munkánkról és saját magadról!
Iratkozz fel hírlevelünkre! Aktuális eseményeink és híreink mellett érdekes és elgondolkodtató történetekkel is gazdagabb lehetsz!