jolelekinfo@gmail.com

Budapest: +36 70 555 4057

Kaposvár: +36 70 555 4312

JóLÉlek-blog. Érdekességek, vélemények, aktualitások.

< vissza a listához

Médiamegjelenéseink

Link neve

Archívum

  • 2022. július (1)
  • 2022. május (3)
  • 2022. április (1)
  • 2022. március (2)
  • 2021. május (1)
  • 2021. április (1)
  • 2021. január (1)
  • 2020. december (2)
  • 2020. november (3)
  • 2020. május (2)
  • 2020. április (2)
  • 2020. március (3)
  • 2019. december (1)
  • 2019. szeptember (2)
  • 2018. augusztus (2)
  • 2018. június (1)
  • 2018. március (2)
  • 2018. február (1)
  • 2018. január (1)
  • 2017. december (1)
  • 2017. november (1)
  • 2017. október (1)
  • 2017. szeptember (2)
  • 2017. augusztus (3)
  • 2017. július (2)
  • 2017. június (1)
  • 2017. május (2)
  • 2017. április (2)
  • 2017. március (2)
  • 2017. február (1)
  • 2017. január (2)
  • 2016. december (3)
  • 2016. november (1)
  • 2016. október (2)
  • 2016. szeptember (1)
  • 2016. augusztus (3)
  • 2016. július (3)
  • 2016. június (3)
  • 2016. május (2)
  • 2016. április (3)
  • 2016. március (4)
  • 2016. február (4)
  • 2015. december (3)
  • 2015. november (3)
  • 2015. október (12)
  • 2015. szeptember (3)
  • Közelgő eseményeink

    Kezdjetek el ÉLNI, kezdjetek SZERETNI! hétvége
    PszichoKávéház
    PszichoWellness
    Találkozások estje
    Ugródeszka a Pszichológuspályára

    Rejtett erőforrásaink mozgósítása nehéz időkben

    2022. 05. 10.   |   Nincs hozzászólás »   

    „Az élet küzdelem – harcold meg!
    Az élet kihívás – fogadd el!”

    (Teréz Anya)

    Az elmúlt hónapok, sőt az elmúlt évek számos olyan élethelyzetet dobott elénk, amely mindannyiunk számára megterhelő volt, ezért különösen fontos, hogy a tartalékaink és erőforrásaink ismeretében tudjuk fogadni és kezelni ezeket a kihívásokat.A stressz sok tényezőt takar: a testünk reakcióját, az azt okozó tényezőket, a kapcsolódó érzéseket és gondolatokat, és a megküzdési stratégiáinkat egyaránt.

    Fontos kérdés, hogy a nehéz helyzet, ami kibillent minket az egyensúlyunkból, mennyi ideje áll fent: ha rövid távon, akkor a stresszor jelez, megéljük a stresszreakciót, és jó esetben megküzdünk a nehézséggel. Ha azonban hosszú távon, krónikusan tart a nehéz helyzet, az folyamatos készenlétet vár tőlünk, akár kifáradáshoz is vezethet.

    Előfordul, hogy hirtelen, váratlan nehézség történik velünk, ami a lelki egyensúlyunk felborulásához vezet – ekkor az a tapasztalatunk, hogy a régi megoldások nem működnek, lelki elsősegélynyújtásra van szükségünk, empátiára és támogatásra – egy mentőmellényre, ami segít fennmaradni a víz felszínén.

    Forrest Gump mamája mondta a következő bölcsességet: „Mama azt mondta, hogy néha az embereknek az összes könnyüket el kell sírniuk azért, hogy a szívükben újra legyen elég hely a boldogságnak…” Ez azt is jelenti, hogy fontos, hogy a negatív érzéseinket is meg tudjunk élni, legyen lehetőségünk a haragra, szomorúságra, reménytelenségre. Ezután azonban fontos, hogy aktivitásra kerüljön sor, tegyünk valamit azért, hogy jobbra forduljanak a dolgaink és az érzéseink is.

    Minden nehézségből tanulunk, folyamatosan tudjuk azonosítani, hogy mely kompetenciáink fejlődtek a nehézségekkel való megküzdés során, akár attitűdváltozást is elérhetünk: máshogy állunk az élet kihívásaihoz. Ha az az élményünk, hogy a kihívásokkal meg lehet küzdeni, úgy könnyebb túl is jutni rajtuk. A tapasztalat pedig sokszor ahhoz vezethet, hogy ellenállóbbak leszünk, az életünk során folyamatosan fejlődik a lelki ellenállóképességünk, azaz rezilienciánk. Ez kisebb sérülékenységet jelent a környezeti kockázatokra, nehéz helyzetekre vonatkozóan, amikor nem összetörünk egy-egy teher alatt, hanem a súlya miatt ugyan meghajlunk, de a rugalmasságunk miatt képesek vagyunk a felállásra is.

    Életünk során többféle tőkével gazdálkodunk: vannak javaink, ez a gazdasági tőként, van tudásunk, kompetenciánk, ez a humán tőkénk, vannak ismerőseink, ez a szociális tőkénk. Ezek mellett pedig van pszichológiai tőkénk is: tehát saját magunk, a saját jól működésünk feltételei. Ezeket a tőkéket egész életünkben ápoljuk, fejlesztjük, gyarapítjuk, érdemes nagyobb figyelmet fordítani a pszichológiai tőke elemeire is: a magabiztosságra, a reményre, az optimizmusra és rezilienciára.

    Nem kivitelezhető, hogy eltüntessük a stresszorokat az életünkből: amíg élünk, stresszelünk. Azonban, ahogy a stresszről gondolkodunk, azt megváltozhatjuk. A megküzdési módjainkat tudjuk fejleszteni, akár a konkrét, stresszorokra adott válaszok átgondolásakor, akár a jövőben történő nehézségekre való felkészüléskor. A stressz új felfogása szerint nem maga a reakció ártalmas az egészségre, hanem ha elhisszük, hogy maga a stressz ártalmas. Készíthetünk a stresszből erőforrást, a félelem bátorsággá transzformálható.

    Fontos kutatási eredmény, hogy a stresszválaszban nem csak kortizol, azaz stresszhormon szabadul fel, hanem oxitocin is, ami szeretet/kötődéshormonként ismert – elkezdünk társas támaszt keresni automatikusan egy-egy nehéz helyzetben. Ha megvan ez a támasz, az oxitocin felszabadulása folytatódik, ennek pedig az az eredménye, hogy a stresszorral való találkozás által mozgósított kortizol, ami, ha túl hosszú ideig szabadul fel, károsítja a sejteket, az oxitocin kompenzáló munkát végez vele szemben: regenerálja a szívizmot, javítja az immunfunkciókat. Ráadásul, a másokról való gondoskodás protektív tényezőt jelent a stressz negatív következményeivel szemben: érdemes tehát a szociális tőkénkre odafigyelni.

    Hogyan tudjuk az erőforrásainkat mozgósítani?

    Elsőként azonosítsuk. Gondoljuk végig akár a szociális tőkénket: kiket hívhatunk fel akár az éjszaka közepén is? Ezután vegyük sorra az erősségeinket. Az erősségek azok a személyiségjellemzők, amik a jól működő embereket írják le. Martin Seligman és Christopher Peterson alkották meg az erősségek és erények rendszerét, amelyhez egy kérdőívet is alkottak, amelyből kiderül, kinek mi az erősségsorrendje (itt elérhető, kitöltés után értékelést is kapunk: https://www.viacharacter.org/survey/account/register).

    Az erőforrásaink megismerését segíti Edith Eger egyik gyakorlata, ami az „Öleld meg magad szelíden” címet viseli:

    Válassz az életedből egy friss kihívást, sérülést, betegséget, meglévő feszültséget vagy konfliktust, vagy bármilyen körülményt, amitől korlátozva, akadályozva vagy beszorítva érzed magad. Kezdd azzal, hogy kimondod az igazat: „Mit nem szeretsz benne? Hogy érzed magad tőle?” Aztán legyél kíváncsi. Kérdezd meg: „Mit mond el nekem ez a helyzet? Mi áll leginkább az érdekemben? Mi segít, és mi ad erőt?”

    Rejtett tartalékaink közé tartozik, amit tapasztalatként vonunk le egy-egy élethelyzetből, a társas környezetünk, a saját személyiségünk, erősségeink, és azok az aktív technikák, amiket elsajátítunk annak érdekében, hogy ügyesebben, gyorsabban túljussunk egy-egy kihíváson, nehézségen. Az a feladatunk, hogy ezek az erőforrások hozzáférhetők legyenek, amikor szükség van rájuk – ehhez pedig meg kell őket ismernünk és észben kell tartanunk, hogy mi mindenünk is van.

    Források:

    Eger, E. E. (2020). Az ajándék – 12 életmentő lecke. Libri Könyvkiadó Kft.

    Luthans, F., Luthans, K. W., & Luthans, B. C. (2004). Positive psychological capital: Beyond human and social capital. Business Horizons, 47(1), 45–50.

    McGonigal, K. (2016). A stressz napos oldala miért jó a stressz, és hogyan bánjunk vele ügyesebben? Ursus Libris.

    Oláh, A. (2005). Érzelmek, megküzdés és optimális élmény: belső világunk megismerésének módszerei. Trefort Kiadó.

    Seligman, M. E. P. (2008). Autentikus életöröm. A teljes élet titka. Laurus Kiadó.

    Kép:  https://www.flickr.com/photos/ruthanddave/9459856225/in/photostream/ (Creative commons)

     

    A cikk szerzője:  dr. Magyaródi Tímea pszichológus

    (Megtekintve 1 alkalommal, ebből 1 ma)

    Szerző

    admin   


    Szólj hozzá!

    1068 Budapest, Rippl-Rónai u. 16.
    III/12A, 25-ös kapucsengő
    Kaposvár
    Kövess minket Facebookon!
    Bankszámlaszám: 11708001-20563255
    jolelekinfo@gmail.com
    Budapest +36 70 555 4057
    Kaposvár: +36 70 555 4312
    Adatkezelési tájékoztató
    Süti kezelési szabályzat
    Oldaltérkép
    Design by Papercat Design

    Hírlevélre feliratkozás

    X


    Tudj meg minél többet munkánkról és saját magadról!

    Iratkozz fel hírlevelünkre! Aktuális eseményeink és híreink mellett érdekes és elgondolkodtató történetekkel is gazdagabb lehetsz!