jolelekinfo@gmail.com

Budapest: +36 70 555 4057

Kaposvár: +36 70 555 4312

JóLÉlek-blog. Érdekességek, vélemények, aktualitások.

< vissza a listához

Médiamegjelenéseink

Link neve

Archívum

  • 2022. július (1)
  • 2022. május (3)
  • 2022. április (1)
  • 2022. március (2)
  • 2021. május (1)
  • 2021. április (1)
  • 2021. január (1)
  • 2020. december (2)
  • 2020. november (3)
  • 2020. május (2)
  • 2020. április (2)
  • 2020. március (3)
  • 2019. december (1)
  • 2019. szeptember (2)
  • 2018. augusztus (2)
  • 2018. június (1)
  • 2018. március (2)
  • 2018. február (1)
  • 2018. január (1)
  • 2017. december (1)
  • 2017. november (1)
  • 2017. október (1)
  • 2017. szeptember (2)
  • 2017. augusztus (3)
  • 2017. július (2)
  • 2017. június (1)
  • 2017. május (2)
  • 2017. április (2)
  • 2017. március (2)
  • 2017. február (1)
  • 2017. január (2)
  • 2016. december (3)
  • 2016. november (1)
  • 2016. október (2)
  • 2016. szeptember (1)
  • 2016. augusztus (3)
  • 2016. július (3)
  • 2016. június (3)
  • 2016. május (2)
  • 2016. április (3)
  • 2016. március (4)
  • 2016. február (4)
  • 2015. december (3)
  • 2015. november (3)
  • 2015. október (12)
  • 2015. szeptember (3)
  • Közelgő eseményeink

    Kezdjetek el ÉLNI, kezdjetek SZERETNI! hétvége
    PszichoKávéház
    PszichoWellness
    Találkozások estje
    Ugródeszka a Pszichológuspályára

    Mozogjunk! (I. rész) – Magunkért vagy másokért?

    2016. 06. 22.   |   Nincs hozzászólás »   

    Tapasztalataim szerint a nyárhoz közeledve, és a nyár elején számottevően megnő bennünk a hajlandóság a sportolásra (elsősorban talán a több szabadidő és a „beachbody” kialakítására kitűzött határidő fenyegető közeledte miatt). Ugyanakkor az elhatározás és a lelkesedés gyakran igen gyorsan lankadnak. Vajon miért?

    Mindnyájan tudjuk, hogy a testmozgás elengedhetetlen az egészséges életmódhoz. A rendszeres sportolással – a teljesség igénye nélkül – megelőzhetők az elhízás s ezzel összefüggésben a kettestípusú diabetes, a csontritkulás és egyéb mozgásszervi problémák, gyomor- és bélrendszeri panaszok valamint több alvással kapcsolatos zavar is. Ezeken felül a testedzés jótékonyan hat a tüdő, a szív és az érrendszer valamint az immunrendszer működésére, sőt, még a libidót is növeli.

    A sokak által ismert közhelyeken túl érdemes említést tenni a pszichológiai előnyökről is. (Valószínűleg ma már nem kell hangsúlyozni test és psziché egységét és azok belső kölcsönhatásait). A sportolás közben felszabaduló belső ópiátok hatására javul a kedélyállapot, ezzel együtt csökken a szorongásos betegségek és a depresszió kockázata. Több tanulmány kitér arra is, hogy minél tovább maradunk testileg aktívak, annál később és kisebb mértékben következik be az idős korban elkerülhetetlen mentális hanyatlás. Ezen felül nem elhanyagolhatók a testmozgás erkölcs- és magatartásformáló pozitív hatásai sem. Végső soron pedig a testedzés az önkifejezés, az önismeret, és a spirituális fejlődés útjává válhat.workout

    Nyilvánvaló, hogy gyakran nem a fenti okok valamelyike miatt, hanem esztétikai célból folytatunk testedzést. Ez önmagában nem olyan nagy probléma, elvégre miért ne akarhatnánk tetszeni a környezetünknek, vagy a külsőnk változása által nagyobb önbizalomra, jobb közérzetre szert tenni. Ezzel összefüggésben azonban gyakori, hogy korunk aktivitásfétisét és teljesítménymegszállottságát átvisszük a sportba, és a befektetett energiáért cserébe a környezetünktől folyamatos pozitív visszacsatolásra (kvázi jutalomra) van szükségünk. Ezt a szakirodalom extrinzik motivációnak nevezi. Ez a fajta külső motiváció nagyon fontos lehet, sőt általában nélkülözhetetlen egy új viselkedés elsajátításáhselfieoz (például, hogy elkezdj mozogni), ugyanakkor hosszútávon szükség van a belső indíttatásra (intrinzik motiváció). Fontos tehát megtanulni a testedzés önmagáért való élvezetét, és elsajátítani a képességet, amellyel saját magunk tudjuk értékelni a cél eléréséhez véghezvitt teljesítményünket. Nem utolsó sorban nem árt felismerni: ha csak azért edzünk, hogy aztán egy Facebook-postban demonstráljuk, hogy

     

    #megvagyokizzadvamégismosolygok,

     

    akkor a mozgásból kimarad az egyik legfontosabb elem: az élvezet.

    Egy további szempont, hogy gyakran felületes ismeretekkel, és irreális elvárásokkal fogunk bele az edzésbe. Ilyenkor kénytelenek vagyunk felismerni: két hét alatt nincs kockahas, egy hónap alatt nincs ötvenes bicepsz, három szigetkörtől nincs feszes fenék stb. Ezzel együtt, ha túl magasra rakjuk a lécet, nem tapasztaljuk meg azt a flow-élményt, amely – ha úgy tetszik – a sportolás lelke. Mindez kudarcélményt okoz, ami elveszi a kedvünket a mozgástól. (A flow vagy áramlatélmény leegyszerűsítve a kihívás mértékének és a képességek szintjének olyan optimális egyensúlyát jelenti, amely egy tevékenység élvezetéhez, és a „tevékenységbe olvadáshoz” vezet).

    Ezen kívül miután a kezdeti lelkesedés alább hagy, a Margitsziget, az uszoda vagy a konditerem egyre távolibbnak tűnik, egyre több teendőnk válik fontosabbá, és veszi el az időt a sporttól.

    A fenti nehézségek és akadályok gyakori okai annak, hogy az egyéni „sportkarrierek” tiszavirág életűek, és kudarccal végződnek. Úgy vélem ugyanakkor, hogy minél előbb ismerjük fel a mozgás alapvető szükségességét, annál többet tehetünk saját magunk testi, lelki és mentális egészségéért. A folytatásban olvashattok néhány tippet, amelyek az első lépésekhez lehetnek hasznosak.

    (Megtekintve 713 alkalommal, ebből 1 ma)

    Szerző

    admin   


    Szólj hozzá!

    1011 Budapest, Markovits Iván utca 4.
    magasföldszint 3., 36-os kapucsengő
    Kaposvár
    Kövess minket Facebookon!
    Bankszámlaszám: 11708001-20563255
    jolelekinfo@gmail.com
    Budapest +36 70 555 4057
    Kaposvár: +36 70 555 4312
    Adatkezelési tájékoztató
    Süti kezelési szabályzat
    Oldaltérkép
    Design by Papercat Design

    Hírlevélre feliratkozás

    X


    Tudj meg minél többet munkánkról és saját magadról!

    Iratkozz fel hírlevelünkre! Aktuális eseményeink és híreink mellett érdekes és elgondolkodtató történetekkel is gazdagabb lehetsz!